söndag 13 februari 2011

Bangkok - Dag 2. Flytande marknad och Tigertemplet!

Klockan 06.00 ringde klockan idag. Vi har en lång dag framför oss på vår andra dag i Bangkok, Thailands huvudstad. Och dagen har höga förväntningar då vi ska ta oss till flytande marknade och framförallt Tigertemplet. 07.00 blev vi upphämtade och här under kan ni se solen resa sig upp över en bro i Bangkok. Det var så häftigt att se det i ett helt nytt ljus bokstavligen.
Efter cirka en och en halv timma är vi framme vid båtstoppet där vi tog en longtailbåt som skulle ta oss flodvägen till Floating Market. Båtturen dit tog oss cirka en halvtimma och det var riktigt fint att se hur dom använder floder som vägar. Vi fick köra sakta genom flera korsningar så dom kunde se runt hörnen var vi skulle ta vägen. Tänk när det blir ordentlig trafik, det hade inte vi då vi var där riktigt tidigt.

Det var en kortare tur än vad jag trodde. Och marknaden var inte så stor som jag trodde, men som sagt. Vi var där väldigt tidigt så jag tror att inte allt var öppet än, blir säkert större senare under dagen. Men vi var ivriga att ta oss vidare! Så vår buss hämtade oss vi begav oss mot tigertemplet. På vägen dit var det kul att se en annan bild av Thailand än den man ser på Phuket. Här var det mer torrt och lite mer öde med mindre byar. Och lite brg och sånt som dök upp överallt. Riktigt fint!


Det första vi ser när vi närmar oss är en stor gate som är ett tigergap och sedan den här statyn utav en tiger med sin unge. Pulsen stiger... När kommer tigrarna? Vad kommer dom göra? Vad ska hända?
Och fram kom vi. Betalade inträde. Och där var dom! Stora, vackra och respektingivande. Flera tiotals med tigrar. Stora, små och mellanstora. Wow... Vi hade inte alls förväntat oss det här. Det är otroligt!!!
Vi började med att få lite fina bilder med tigrarna. Jag vet att det är många bilder av mig och tigrar, och fler har jag!!! Haha!



Sedan efter ett tag så signade vi upp oss på en av aktiviteterna. Den heter Cub Excercise och innebär att man får tvätta, mata och leka med dom lite större ungarna. Dom som är cirka 1-2 år gamla. Och vilken upplevelse! Först och främst att få tvätta och mata dom. Men sedan kom höjdpunkten...
Leka med tigrar! Och som ni kan se har dom inga koppel på sig, bara halsband. Så dom springer löst inne i inhängnaden och alla har varsin leksak som man kan leka med. Och tigrarna går crazy alltså, HELT crazy! Dom springer på ens fötter, ner i vattnet och jagar leksakerna. Och det är ena starka rackare. Dom är rena muskler dom här katterna.

Speciellt i vattnet blev dom helt galna. Och ärligt talat vet jag inte vem som hade mest roligt. Om det var jag eller om det var tigrarna? Jag chansar på jag. Fy tusan vilken fantastisk upplevelse! Det kostade bara 1000 baht per person, vilket är ungefär 200 svenska kronor. Och alla pengar går direkt till att ta hand om djuren, då de allra flesta som jobbar där är volontärer.
Kommer ni till tigertemplet måste ni vara med på den här aktiviteten. Jag tror inte det finns några, om det finns så är det inte många, ställen där man kan leka med tigrar under såna här former.



Sist på dagen så togs alla tigrar ner till Tiger Canyon. Där fick man chansen att ta bilder med dom största tigrarna. Och dom är ju så vackra! Helt fantastiskt! Jag kan inte ens beskriva lyckokänslan efter att ha umgåtts hela eftermiddagen med tigrar. Hur får man en sån chans? Och hur ofta dyker chansen upp? Nästan aldrig. Jag har i alla fall haft en av mitt livs bästa dagar. HELT otroligt. Jag kan inte beskriva det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar