söndag 13 februari 2011

Bangkok - Dag 1. Arrival!

Ja hörreni. Klockan var 04.30 när vi blev hämtade där vi bor på Phuket och blev körda till flygplatsen och flög till BANGKOK och dess flygplats Suvarnabhumi! Därifrån tog vi tåget in till city.

Var riktigt skönt att komma från en turistort in till en storstad. Och med stor menar jag enorm! Det bor cirka 9 miljoner personer i Bangkok, det vill säga ungefär hela Sverige. Fast i EN och samma stad. Var riktigt skönt att få prova på lite kommunal trafik där allt gick smidigt. Tog mindre än en timma från flygplatsen in till centrum. Sedan tog vi oss snabbt med en lokal tuk-tuk till vårat hotell så vi fick bli av med väskorna så äventyret kunde börja!

När vi packat in alla väskor i rummet så drog vi snabbast möjligt till Vings kontor i Bangkok. Där fick vi boka våra utflykter. Idag ska vi ta en liten tur på egen hand inne i stan. Och imorgon ska vi till resans mål, tigertemplet! Sista dagen får bli shopping helt enkelt.
Men vi begav oss iväg. Vi bestämde oss för att se två tempel och det kungliga palatset. Vi åkte ner till floden och hittade oss en longtailbåt och åkte iväg. Först åkte vi till ett tempel som jag inte kommer ihåg vad det hette. Men jisses vad högt det var! Såg riktigt sådär gammalt ut också, superintressant! Med min höjdskräck så skulle jag ju såklart klättra upp.

Problemet var inte att komma upp, utan att komma ner. Men det gick till slut, men ta mig tusan vad skraj jag var! Hur som helst så åkte vi iväg därifrån och sedan till det kungliga palatsområdet. Även det var enormt! Allt verkar behöva vara stort här i Bangkok...

Efter att tagit oss igenom det stora området (det tog cirka 2.5 timma) så tog vi oss till Wat Pho där det fanns en enorm Buddah. Ja även den var enorm. Den var 40 meter lång och 15 meter hög. Riktigt stor och imponerande! Där stannade vi bara en liten stund, då vi fått mycket gjort under en dag så var vi trötta. Så vi tog oss hem till hotellet, och sedan ut för middag. Imorgon ska bli en så kul dag att vi ville komma dit så snabbt som möjligt. Och hur tar man sig snabbt fram i tiden? Man sover!!! Och så trötta som vi var så var det inget problem med att somna...